منتدى نور الاسلام
عزيزي الزائر/ عزيزتى الزائرة يرجي التكرم بتسجيل الدخول
أذا كنت عضو هنا أو التسجيل أن لم تكن عضو وترغب في الأنصمام
إلي أسرة المنتدي سنتشرف في تسجيلك

شكــرا
إدارـــ ة المنتدي
ماذا بعد رمضان ؟ 658560
منتدى نور الاسلام
عزيزي الزائر/ عزيزتى الزائرة يرجي التكرم بتسجيل الدخول
أذا كنت عضو هنا أو التسجيل أن لم تكن عضو وترغب في الأنصمام
إلي أسرة المنتدي سنتشرف في تسجيلك

شكــرا
إدارـــ ة المنتدي
ماذا بعد رمضان ؟ 658560

ماذا بعد رمضان ؟

ماذا بعد رمضان ؟ Empty ماذا بعد رمضان ؟

مُساهمة من طرف ѕαα∂ ∂єѕιgη الأربعاء أغسطس 19, 2015 7:44 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اقترب الرحيل
رمضان بيودعنى وسايب فى قلوبنا الذكر والقران لكن السؤال اللى دايما بنقولو ياترى ربنا هيبلغنى رمضان السنة اللى جاية ؟ بس السؤال اللى مفروض نسالو ماذا بعد رمضان ؟ ازاى نفضل على الذكر والقران بعد رمضان ؟ هتلقى نفسك عايش كل ايامك رمضان لان رمضان ذكر وقران و الاقلاع عن الذنوب مش منع الاكل والشرب .
ازاى نحافظ على صلاة الفجر والذكر وقراءة القران انا بفكرت ان لزم يكون فى جدول معاك لغاية ما تتعود ويبقى ده نظم حياتك متقدرش نبعد عن اى بند فى .
ا- تظبط المنبه وتقوم تصلى الفجر
2- الذكر الاستغفار &التسبيح
3- قراءة القران اعمل جدول وشوف تقدر كل يوم تقراء قد ايه من القران جزء او اقل ايات المهم تبص فى المصحف بالله عليكو يا جماعه لما تجيبو المصحف وتلقو عليه تراب ابكو على حالكو لان ربنا كرمنا بالاسلام وحفظلنا كتابنا وفى الاخر نهجرو ويبقى عليه تراب .
انا نزلت جداول لختم القران طبعا ديه افكار ممكن تعمل جدول خاص بيك المهم متسبش مصحفك يا جماعه القران دلوقتى سهل انك توصلو بكرة من كتر الفتن ممكن متعرفش تمسك المصحف او حتى تحتفظ بيه والناس اللى لسه مش بتحفظ قران والله الناس ديه هتندم انتو متعرفوش قد ايه الحفظ ليه فضل كبير وانك تقراء ويبقى كلام ربنا فى قلبك وعقلك ممكن تقراء فى اى وقت .
يا جماعه بالله عليكو مضيعوش وقت الوقت بقى ضيق اوى بس الناس مش مركزة و الدنيا واخداها
ѕαα∂ ∂єѕιgη
ѕαα∂ ∂єѕιgη
مدير المنتدى
مدير المنتدى

بلد العضو : السعودية

http://www.t-altwer.com/

- مواضيع مماثلة